Homepage Forums Leven met boezemfibrilleren Permanent fibrilleren? Reageer op: Permanent fibrilleren?

#16871
KvGi
Deelnemer
Up
0
Down
::

Ja, ik heb als 70-jarige ervaring met 30 jaar BF, waarvan de laatste 20 jaar permanent en niet (meer) tot last. De eerste tien jaar verliep het proces aanvalsgewijs en toenemend in duur. Ik heb in die periode drie keer een cardioversie laten uitvoeren, maar die hielpen maar kort. Deze moderne versie van de middeleeuwse ‘klap op de borst’ stond me tegen en heb ik dan ook na de derde keer geweigerd. Ook een ablatie wil ik niet ondergaan; dat ervaar ik als een vorm van gevolgenbestrijding, zonder dat we de oorzaak goed weten. Misschien wat bangelijk van me, maar ik vind dat we te vaak iets doen en dat we de (kwalijke) gevolgen en onvoorziene neveneffecten ervan te laat merken.
Al met al heb ik de bloedverdunners en plastabletten geleidelijk afgebouwd en gebruik ik al 20 jaar dagelijks alleen nog 125 mg Lanoxin en 5 mg Bisoprololfumaraat. Ik functioneer goed en voel me gezond, ook al kan ik fysiek niet meer in de hoogste versnelling leven. Ik heb dat aanvaard en voel me er goed bij. De beleving van BF is er wel degelijk, maar de anstprikkel is verdwenen, temeer omdat de verschijnselen niet merkbaar veregeren. Vertrouwen is een groot goed. Ik geloof dan ook inderdaad dat je met deze klacht gewoon 100 jaar oud kunt worden.