Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Medicatie Ervaringen en gebruik medicijnen Reageer op: Ervaringen en gebruik medicijnen

#5648
Jente Huisman
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste Bianca,
Dank voor je uitgebreide reactie! Inmiddels ben ik ook onder behandeling bij prof. dr. Joris de Groot. Na mijn vorige bericht is na een week vastgesteld dat er vocht achter mijn longen was. Ik kon amper meer ademhalen na een lichte inspanning. Na de echo werd vastgesteld dat de pompfunctie van het hart naar 30% was gedaald. De diagnose die ik kreeg te horen was hartfalen…. De MRI scan gaf geen duidelijkheid voor het ontstaan van boezemfibrilleren. Een behoorlijke tegenvaller wanneer je bedenkt dat je een half jaar geleden nog nergens last van had. Wel bleek dat de hartpompfunctie in oktober vorig jaar naar 45% te zijn gedaald, maar desalniettemin werd ik ontslagen en kon ik ook stoppen met de bloedverdunners. Inmiddels is mijn stellige overtuiging dat het boezemfibrilleren het gevolg is van de hartkatheterisatie die ik in juli 2019 heb ondergaan…. Een risico die mij destijds niet is voorgehouden. Het beleid is er nu op gericht om mbv lichte medicatie (5mg enalapril, furozamide, spironolacton en edoxaban) de hartpompfunctie weer te herstellen. Gezonde voeding (o.a. groentes, eiwitten, vezels en vitaminen) en bewegen (wandelen) moeten daarbij ook behulpzaam zijn.

Tot nog toe vanaf de laatste cardioversie-14-01) geen last meer gehad van atriumfibrilleren (afkloppen…;-) ). Heb sterk het gevoel dat bij mij een extreme vorm van (psychische of fysieke) stress de trigger is.

Nogmaals bedankt voor je reactie en ik hoop dat al onze verhalen kunnen bijdragen aan het voorkomen en/of verbetering van de behandeling van deze sluipende ziekte……