Homepage › Forums › Leven met boezemfibrilleren › Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren? › Reageer op: Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren?
Beste Karin, bedankt voor je reactie op dit forum.
Uit wat je beschrijft over de termijnen waarin je wel of geen last hebt van atriumfibrilleren meen ik te begrijpen dat het met een pollenallergie te maken heeft. In Nederland zijn de belangrijkste veroorzakers van allergieën in maart de pollen van bomen zoals de els, hazelaar, en berk. Deze bomen beginnen vroeg in het seizoen te bloeien en verspreiden hun stuifmeel, wat hooikoortsklachten kan veroorzaken. Bij hooikoorts (een allergische reactie) wordt histamine in je lichaam aangemaakt, dat allerlei effecten kan hebben, die uiten zich door klachten die lijken op verkoudheid of een astmatische reactie, etc.
Histamine speelt daarbij een rol die ook het hartritme kan beïnvloeden en wordt bij AFIP onderzocht. Het lijkt erop dat bij sommige mensen atriumfibrilleren wordt gestimuleerd.
Bij toeval heb ik ontdekt dat het antihistaminicum Desloratadine bij mij het atriumfibrilleren deed stoppen of in ieder geval sterk verminderde. Ik gebruik het sinds oktober 2021 dagelijks en ervaar geen bijwerkingen.
Heel af en toe breekt het door en dan is er meestal een aanwijsbare oorzaak, zoals bijvoorbeeld een gebeurtenis waardoor mijn waak/slaapritme werd onderbroken of er teveel smaakversterkers (E621) in mijn voeding had gezeten. Het proces waarbij histamine in het lichaam een rol speelt is ingewikkeld en kennelijk werkt het niet bij iedereen op dezelfde manier.
Er wordt onderzocht door de stichting waarom en hoe histamine een rol speelt bij de beïnvloeding van atriumfibrilleren. Daarom is het goed je bevindingen hier te melden en als je wilt ook de enquête in te vullen. Enkele berichten hiervoor (6 dec) staat de link naar die enquête!
Nogmaals bedankt en we horen graag hoe het verder met je gaat. Het effect van Desloratadine kan na een uur merkbaar worden, maar afhankelijk van het aanbod van pollen momenteel, kan dat misschien langer duren.