Homepage › Forums › Boezemfibrilleren en behandelingen › Ablatie › Ablatie › Reageer op: Ablatie
Ik ben 67 jaar, en behalve mijn leeftijd en geslacht (vrouw) geen enkel risico op AFIB: sportief, geen overgewicht, niet rokend en geen suikerziekte. Heb al ruim vier jaar regelmatig boezemfibrilleren en flutters, werd steeds erger. Helaas hebben ablaties en cardioversies geen resultaat gehad. Sinds januari jl. ook een ernstige mitraliskleplekkage erbij plus pulmonale hypertensie. Ik heb vier weken geleden een openhartoperatie gehad in Antonius Nieuwegein, waarbij er een ring is geplaatst om de mitralisklep en tegelijkertijd een “ouderwetse” Maze operatie is uitgevoerd in beide boezems, waarbij zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de boezems littekens zijn gemaakt in de vorm van een doolhof. Op die manier kunnen de elektrische prikkels alleen nog via het doolhof hun weg vinden naar de AV-knoop en vervolgens naar de hartkamers.Althans dat is de bedoeling De sinusknoop bleef na de operatie wat achter zodat het hart in een nodaal ritme kwam. Gelukkig lijkt het ritme nu weer aardig hersteld, en inmiddels een Holterkastje om mn nek gehad om de hartslag te registreren. Over twee weken naar de cardioloog om te horen of het sinusritme inderdaad is teruggekeerd. En tot nu toe – behalve een onrustig hart met af en toe diverse kleinere ritmestoornissen – nog geen boezemfibrilleren of flutters gehad.
Ik lees nergens, ook niet hier en elders op internet, ervaringen van mensen met deze uitgebreide openhart Maze operatie. Mijn oproep aan de deelnemers van dit platform is: wat zijn de ervaringen/resultaten met de klassieke Maze operatie? Erg benieuwd!