Homepage › Forums › Leven met boezemfibrilleren › Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren? › Reageer op: Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren?
Dag Hubert,
Allereerst, ik ben geen arts en kan alleen iets zeggen over mijn ervaring met Desloratadine. Bij mij hielp dit medicijn goed tegen een allergische huidreactie, maar ook tegen mijn toenemende aanvallen van boezemfibrilleren. Het is nog onvoldoende onderzocht of dat bij anderen ook het geval is.
Een vriend van mij die al eens behandeld werd met ablatie en beschermende medicatie gebruikt en toch weer boezemfibrillatie kreeg, is er op eigen initiatief mee begonnen. Hij merkte een gunstig effect. Het is echter nog te vroeg om dit middel algemeen als behandeling voor boezemfibrilleren te gaan gebruiken.
Gelukkig is AFIP begonnen met onderzoek. Dat soort onderzoek duurt vaak lang omdat het zorgvuldig moet gebeuren.
Van Desloratadine, dat al langer op de markt is, is bekend dat het weinig bijwerkingen heeft. Die bijwerkingen waren vaak wel bij eerder ontwikkelde antihistaminica. Dit was voor mijzelf reden toen ik het gunstige effect op mijn boezemfibrilleren merkte, ermee door te gaan. Ik slik het nu ruim een jaar zonder negatieve bijwerkingen. Het boezemfibrilleren is vrijwel gestopt. Wanneer het desondanks toch doorbreekt neem ik naast de dagelijkse dosering van 5 mg een extra dosis en dan wordt de aanval of voorkomen of duurt niet langer dan 3 uur. Let wel, voordat ik antihistamine gebruikte was het 35x in dat jaar en soms net als bij jou soms een etmaal lang.