Homepage › Forums › Leven met boezemfibrilleren › Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren? › Reageer op: Is antihistamine een nieuw geneesmiddel voor boezemfibrilleren?
Dag Hubert,
Allereerst, ik ben geen arts en kan alleen iets zeggen over mijn ervaring met Desloratadine. Bij mij hielp dit medicijn goed tegen een allergische huidreactie, maar ook tegen mijn toenemende aanvallen van boezemfibrilleren. Het is nog onvoldoende onderzocht of dat bij anderen ook het geval is.
Een vriend van mij die al eens behandeld werd met ablatie en beschermende medicatie gebruikt en toch weer boezemfibrillatie kreeg, is er op eigen initiatief mee begonnen. Hij merkte een gunstig effect. Het is echter nog te vroeg om dit middel algemeen als behandeling voor boezemfibrilleren te gaan gebruiken.
Gelukkig is AFIP begonnen met onderzoek. Dat soort onderzoek duurt vaak lang omdat het zorgvuldig moet gebeuren.
Van Desloratadine, dat al langer op de markt is, is bekend dat het weinig bijwerkingen heeft. Die bijwerkingen waren vaak wel bij eerder ontwikkelde antihistaminica. Dit was voor mijzelf reden toen ik het gunstige effect op mijn boezemfibrilleren merkte, ermee door te gaan. Ik slik het nu ruim een jaar zonder negatieve bijwerkingen. Het boezemfibrilleren is vrijwel gestopt. Wanneer het desondanks toch doorbreekt neem ik naast de dagelijkse dosering van 5 mg een extra dosis en dan wordt de aanval of voorkomen of duurt niet langer dan 3 uur. Let wel, voordat ik antihistamine gebruikte was het 35x in dat jaar en soms net als bij jou soms een etmaal lang.
Je schrijft dat je om de twee weken aanvallen van boezemfibrilleren hebt, die tussen de 1 en 2 etmalen duren. Dat is best heftig en reden om via de huisarts, verwezen te worden naar de cardioloog. Zelf heb ik een ervaring dat toen mijn boezemfibrilleren nog niet werd behandeld dat ik een herseninfarct als gevolg daarvan opliep. Gelukkig ben ik daar goed van hersteld. Het is belangrijk dat je zo goed mogelijk beschermd wordt als je boezemfibrilleren hebt. Dat in de eerste plaats. Mogelijk ben je inmiddels onder behandeling en krijg je o.a. als bescherming anti-stollingmedicatie, anders zou ik dat eerst regelen.
Verder kan de huisarts een antihistaminicum voorschrijven en zou dat ook bij voorkeur via de huisarts doen. Het middel wordt niet voorgeschreven voor de behandeling van boezemfibrilleren. Wanneer je een huisarts hebt die goed kan luisteren en er voor open staat om dit eens te proberen, lijkt mij het in meerdere opzichten een betere eerste keus dan andere dure medicatie of invasieve behandeling zoals defribillatie en ablatie.
Ik hoop je voldoende antwoord te hebben gegeven, anders verneem ik het wel op dit forum.