Homepage › Forums › Boezemfibrilleren en behandelingen › Ablatie › Ablatie › Reageer op: Ablatie
Beste ‘lotgenoten’,
Ik heb jarenlang Metoprolol geslikt om mijn aanvallen van boezemfibrilatie te onderdrukken. In 2021 kreeg ik Sotalol voorgeschreven omdat ik vaker last kreeg van deze aanvallen.
Dit bracht niet het gewenste resultaat en hiermee waren de mogelijkheden om dit met medicatie op te lossen uitgeput. Ook een zwaardere dosering was geen optie omdat mijn hartslag in rust al heel laag was (rond de 45 slagen per minuut).
Op 1 augustus jl. heb ik een cryo-ablatie ondergaan in het Erasmus MC. Sindsdien ben ik volledig klachtenvrij en heb ik mijn ‘normale’ leven weer kunnen oppakken zonder continue na te hoeven denken of ik bepaalde dingen wel zou kunnen doen, eten of drinken……….. Ik sport weer volop, kan met een gerust hart weer eens een lang weekendje weg en ook het drinken van een glaasje wijn is weer mogelijk zonder dat mijn hartslag hiervan op hol slaat.
Ik ben me er zeker van bewust dat dit nog geen garantie is voor een definitief herstel, maar vooralsnog zijn de vooruitzichten gunstig.
Ik kan me heel goed voorstellen hoe frustrerend het moet zijn voor hen die al meerdere ablaties hebben ondergaan zonder succes.
Ik hoop dat mijn positieve ervaring voor hen ook een steuntje in de rug is.
Heel veel sterkte…………..