Homepage Forums COVID-19 en boezemfibrilleren Boezemfibrilleren na vaccinatie en na corona Reageer op: Boezemfibrilleren na vaccinatie en na corona

#17083
Frans2
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo Sytze,

Na mijn booster heb ik aanvalsgewijs AF gekregen, net als jij. Dit was 6 maanden geleden. Inmiddels heb ik zo’n kleine 3 weken geleden een ablatie gehad, in het Catharina Ziekenhuis Eindhoven. Je kunt er meer over lezen onder het kopje ‘Pulsed Field Ablation’ in dit forum (bij ‘AF en behandelingen’). Pulsed Field Ablation is een nieuwe techniek die in Eindhoven en Groningen wordt toegepast.

Elk geval is anders natuurlijk, maar ik wil mijn argumenten om voor ablatie te kiezen graag met je delen:
1. In het algemeen geldt: Hoe langer je wacht met een ablatie, hoe kleiner de kans op succes.
2. AF heeft de neiging zichzelf met iedere aanval te versterken, dus ingrijpen lijkt verstandig.
3. Een ablatie pakt het probleem bij de wortel aan. Het probleem is namelijk een electrische verbinding waar hij niet hoort, in het algemeen tussen je longaderen en je linkerboezem. Deze verbinding geeft parasitaire stroompjes de kans je linkerboezem binnen te dringen.
4. AF met medicijnen onderdrukken is matig succesvol. Je blijft dus met de angst voor nieuwe aanvallen rondlopen. Dat had bij mij een enorme impact op mijn kwaliteit van leven.
5. De risico’s van een pulsed field ablatie zijn vergelijkbaar met de risico’s die je jaarlijks loopt bij het gebruik van bloedverdunners.
6. Uit onderzoek blijkt dat patienten die met ablatie zijn behandeld een betere kwaliteit van leven hebben dan patienten die met medicijnen worden behandeld (CABANA studie).
7. Zolang je gezondheidstoestand een ablatie toelaat moet je daar gebruik van maken. Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Hoop dat je hier wat mee kunt. Misschien zijn er ook forumleden die bewust voor medicatie hebben gekozen met voor hen goede argumenten, wellicht kunnen ze die ook met je delen opdat je een goede afweging kunt maken.