Boezemfibrilleren na vaccinatie en na corona

Weergave van 1 genest reactie
  • Auteur
    Berichten
    • #16980
      Sijtze
      Bijdrager

      Hallo, ik ben een man van 68 en val niet in de risicogroepen (lengte 1,83m, gewicht 66kg lage bloeddruk. Mijn ervaringen met boezemfibrilleren (AF) zijn als volgt.
      Op 3 mei 2021 eerste vaccinatie met Pfizer, ‘s nachts in bed heftige reactie: zweten, enorm gapen en bijna flauwvallen. Maar na een minuut of 5-10 was alles weer normaal. Hartslag niet gecheckt maar AF was het niet denk ik.
      Op 6 juni kreeg ik in rusttoestand ineens een vreemd vaag gevoel, hartslag 84 resp. 73 was ca. 20 hoger dan normaal en onregelmatig. Gedacht gaat vanzelf wel over maar ‘s morgens 8 juni was het er nog steeds. 2e vaccinatie gekregen en meteen door na de tennisbaan, maar moest al snel opgeven wegens kortademigheid. Huisarts constateerde AF; dagelijks 20mg Xarelto en 100mg metropolol.Na consult cardioloog, succesvolle ECV op 8 juli, echter 5 dagen later opnieuw AF.
      Vanaf 22 juli metoprolol vervangen door 2×2 sotalol 80mg en nieuwe ECV ingepland voor 28 juli. Echter, 1 dag hiervoor spontane conversie naar sinusritme, ECV niet nodig. I.v.m. bijwerkingen, sotalol vervangen vanaf 13 augustus door 240mg verapamil en 100mg flecainide (capsule) en indien nodig 100mg flecainide (tablet). In de periode 27 juli t/m 10 september is het AF nog 6x teruggekomen. Na inname extra sotalol (1x) c.q. de extra flecainide (5x) ging het na 1-4 uur weer over. Na deze periode waren de aanvallen ineens voorbij.
      Op 17 februari 2022 kreeg ik corona. Tijdens de corona vond ik de hartslag wel onregelmatig, maar dacht (tegen beter weten in) dat dit door de corona kwam. Op 1 maart toch maar de bloeddrukmeter gepakt en inderdaad: AF en hartslag 80, na extra flecainide was het weer o.k. In de periode tot 1 april is het AF nog 11x teruggekomen, elke keer na een uur of zo weer o.k. na inname extra flecainide. Vanaf 1 april ineens geen klachten meer.
      Op mijn verzoek is vanaf 17 mei de dosering verapamil verlaagd tot 120 mg. Mijn hoop was dat het AF alleen kwam door de vaccinatie en door de corona. Maar helaas…, op 1 juni was er weer een aanval van AF, beëindigd na inname extra flecainide. Nu weer 240mg verapamil.
      Ik zit nu met de volgende vragen:
      Moet ik de rest van mijn leven de voorgeschreven medicijnen innemen (en in de toekomst misschien een hogere dosering), of kan ik beter direct kiezen voor ablatie?
      Zo nu en dan periodes met paroxismaal AF zou ik wel kunnen accepteren, alleen, wat zou er kunnen gebeuren als je jarenlang die medicijnen slikt?
      En ook een vraag is, kun je bij een aanval van AF het beste meteen extra flecainide nemen óf afwachten of het vanzelf overgaat.
      Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
      Groet, Sytze

    • #16989
      Prof. Dr. Bianca Brundel
      Sleutelbeheerder

      Beste Sytze

      Dank voor het delen van je ervaring met het covid-19 vaccin en de ziekte. Vervelend dat je boezemfibrilleren hebt ontwikkeld. Voor ons burgeronderzoek naar een mogelijke rol van covid-19 vaccinatie en ziekte de vragenlijst in te vullen onder het kopje onderzoek.

      Via het forum kunnen we geen advies geven over medicatiegebruik. Hiervoor raad ik je aan om contact op te nemen met je cardioloog. Mocht je toch nog dringende vragen hebben, stuur gerust een email naar agnes@afiponline.org dan nemen we deze in behandeling.

      Mogelijk kunnen ervaringsdeskundigen met boezemfibrilleren je verder helpen met adviezen.

      Met hartelijke groet
      Bianca

Weergave van 1 genest reactie
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.