Homepage Forums Leven met boezemfibrilleren Hoe omgaan met boezemfibrilleren? En wat werkt voor mij? Reageer op: Hoe omgaan met boezemfibrilleren? En wat werkt voor mij?

#16777
Frans
Deelnemer
Up
0
Down
::

Ha Sil,

Ik las jou verhaal en heb zo te zien dezelfde soort ritmestoringen gehad paroxismaal AF en atriale flutter gehad en middels ablatie aan beide in een keer geholpen.
Ik ben nu 62 jaar 1 meter 92 mijn gewicht was 5 jaar voor de ablatie 122 kg ben toen in 3 maanden 9 kilo afgevallen en de lange regelmatige ritme storingen namen af echter in de loop van de jaren namen ze toe ondanks dat ik ben afgevallen tot mijn huidige gewicht van iets boven de 100 kg. In de tijd dat ik ritme storingen had heb ik veel aan yoga gehad “het is wat het is” als er zich een ritme storing voor doet dat bewust rustig accepteren moet zeggen dat heeft bij mij veel meer effect gehad dan ademhalings- oefeningen neerslachtig zijn etc.
Reden van de ablatie is voor een belangrijk gedeelte een statistische geweest. Je heb met Af namelijk een 5 x groter kans op een hersenembolie en dat kan nare gevolgen hebben. De kans dat er iets fout kan gaan bij een ablatie is vervolgens minder dan 1% dus voor mij een no brainer om een ablatie te ondergaan.

Ik ben behandeld met een 3de generatie Cryo ablatie waar bij de succes rate hoog in de 80% zit bij een eventuele 2de iets van 93% succes.
De ingreep via de lies vond ik reuze meevallen. Wat ik van mijn cardioloog hoorde dat hij bij minder vet de ingreep beter kon uitvoeren maar ook de hoeveelheid röntgenstralen konden zij beperken door dat er minder vet is.
Na de ablatie heb ik mijn leven terug gekregen (zo lange het duurt). Omdat ik het AF gevoel herken kan in retrospectief zeggen dat ik al ruim 20 jaar in meer en mindere mate hier last van heb gehad zonder dat ik het wist. Dit heeft wel degelijk terug kijkend invloed op mijn functioneren gehad privé en ook op mijn werk.
Simpel weg als ik dit van te voren weten dat ik AF heb had ik allang een ablatie laten uitvoeren.

Overleg anders met je cardioloog om nog een ablatie uit te laten voeren m.b.t. AF.
Succes

Groet
Frans

ps. nog even over mijn oude overgewicht als ik een AF aanval had kreeg ik vaak daarna honger en begon ik te eten dus aan te komen. Sinds de ablatie blijf ik makkelijk op geicht 22 kg lichter.

  • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door Frans.