Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Mijn ervaringen met BF Reageer op: Mijn ervaringen met BF

#4556
Mary Waalkens
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo Mannappie,
Heb met interesse jouw bijdrage gelezen, even in ‘t kort mijn verhaal.
Ik ben sinds 15 jaar bekend met AF, was toen ‘t begon 55 jaar. De eerste jaren waren goed te doen met medicatie en een enkele keer cardioversie. In 2015 brak ik door alle medicijnen heen en kreeg ik mijn eerste ablatie, mocht gaan afbouwen met medicijnen maar kreeg daarna helaas weer veel aanvallen, waarna weer medicatie en een tweede ablatie in 2016. Sinds vorig jaar mei weer de nodige cardioversies ondergaan en nu op 14 september mijn derde ablatie. Nu sinds twee weken al weer 4 aanvallen, waarvan 3 vanzelf overgingen en afgelopen zaterdag een met electro-cardioversie gestopt. (Sinds vanmorgen heb ik weer AF afgewisseld met een flutter.)
De aarzeling van je cardioloog over een 3e ablatie kan ik me goed voorstellen. Ook bij mij is ablatie van de bundel van His al genoemd, maar daar ben ik volgens mijn cardioloog nog te jong voor 🙂 Je krijgt dan ook een pacemaker. Het stabiliseren en lager maken van het ritme met medicatie zou op dit moment voor mij de voorkeur hebben. Ik denk zelf dat ik dat wel kan accepteren, beter dan de situatie van nu waarbij op elk onverwacht moment weer AF of flutter kan ontstaan. Die aanvallen zetten steeds weer alles op z’n kop, weer naar de hartpoli, weer een dag kwijt en soms afspraken afzeggen. Ik kan bij een hartfrequentie van 100/110 redelijk goed functioneren en heb dan weinig last.
Maar dat ligt natuurlijk bij iedereen weer anders, zeker als je nog in het arbeidsproces meedraait (wat naar ik begrijp bij jou het geval is) en die uitschieters naar 150 zijn pittig!
Ik hoop dat je 30 oktober goed geĂŻnformeerd wordt over wat de mogelijkheden voor jou zijn, vraag eventueel een second opinion aan. Veel sterkte en succes met alles, groet Mary.