Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Pulsed Field Ablation (PFA) Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)

Bar
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste,

Na de diagnose atriumfibrilleren (op 45jarige leeftijd) bij hevige inspanning (90km MTB wedstrijd en hardloopwedstrijd Erasmusbrug) ben ik begin 2025 gestart met 2x daags 40mg verapamil. In juli 2025 bij 3dgn holteronderzoek slechts marginale afib momenten (1x ‘s nachts 8min na overdag mountainbiken en overdag kortstondig tijdens padellen). Advies sportcardioloog hield in dat ik alles eigenlijk kon blijven doen mits onder 180hr. Afgelopen kerstperiode trad er een verslechtering op, vaker afib episodes. O.a. na dag indoorskien en later ook door te padellen met een onrustige hartslag. Na Skireis begin maart heb ik inmiddels sneller zomaar een afib episode en ook met minder aanwijsbare trigger. Deze week op maandag van 22u gewoon in rust afib episode, tot 9u in de ochtend. Op advies huisarts weer contact met sportcardioloog. Zijn reactie was tja dit is het leven van iemand met boezemfibrilleren, je kan alles gewoon doen. Ik heb een verwijzing gekregen naar collega ivm bespreken mogelijkheden ablatie. Hopelijk blijven volgende aanvallen uit en kan ik vlot op afspraak want heb deze week na maandag ook op woensdag en vrijdag nog tweemaal een afib episode gehad, telkens extra verapamil genomen en rustig aan gedaan. Aanval duurde 90-120min en enige verband dat ik kon bedenken was dat de ene aanval na het avondeten was en de andere na de lunch. Ik sport de afgelopen periode bijna niet en deze week was wel stressvol. Ik nam dagelijks 5gram l-glutamine, nu de 2x 10mg.

Klopt het dat AMC ook pulsed field ablatie techniek kan toepassen? Zijn er ervaringen met PFA bij AMC. Ik heb een lichte mitralisklepinsufficientie, kan dat een belemmering zijn voor de ablatie?
Dank