Homepage › Forums › Leven met boezemfibrilleren › AF en overgewicht › Reageer op: AF en overgewicht
Beste Nienke,
Het is nog zeker relevant, maar ik ben ondertussen heel wat wijzer geworden. De oorzaak van mijn AF lag in het feit dat ik slaapapneu blijk te hebben. Daar had in al die jaren geen enkele arts aan gedacht totdat ik in december 2024 een dienstdoende cardioloog trof die de link wel legde. Ik had/heb ernstige slaapapneu (74 ademstops per uur). Maar sinds januari 2025 heb ik een slaapmasker (cpap) en de AF is drastisch afgenomen! Ik heb het nadien nog 2x gehad. De eerste keer was wel heftig, het heeft 8 dagen geduurd en is opgelost met een cardioversie, maar de tweede keer was het na 3 uurtjes over! Omdat de cpap zo goed z’n werk doet ben ik ondertussen ook van de betablokkers af en daardoor voel ik me een stuk fitter. Wel heb ik een onderhoudsdosis bloedverdunners.
Voor wat betreft afvallen, tja… Ik heb bij mijn cardioloog (dat is nu degene die de slaapapneu ontdekte) aangegeven dat ik niet rook, niet drink, gezond eet en steeds meer beweeg. De enige optie om echt af te vallen zou een maagverkleining zijn, maar daar kies ik niet voor. Hij begrijpt dat wel.
Zoals je al aangeeft is stress een grote factor. Daarom probeer ik alle regeltjes en dieetcultuurpolitie los te laten en focus ik me op een gezonde relatie met eten. Daarvoor ben ik al een tijdje bezig met Intuïtief eten en dat bevalt me prima! Voor meer informatie zie: Intuïtief eten