Homepage › Forums › Boezemfibrilleren en behandelingen › Ablatie › Pulsed Field Ablation (PFA) › Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)
Hallo allemaal,
Had beloofd na een jaar weet iets te laten horen. Ben nog altijd klachtenvrij en hoef niet meer terug te komen bij de cardioloog, dus heel goed nieuws!
Merk nog wel dat de periode met boezemfibrilleren voor wat angst heeft gezorgd zodra ik bijvoorbeeld iets voel bij mijn spijsvertering of als ik met verhoogde hartslag wakker wordt – de angst dat het terugkeert speelt dan op. Denk dat dit met de tijd wel weg zal zakken.
Ik hoop dat de tweede PFA bij Ritha goed aanslaat. Mijn cardioloog heeft destijds bij de intake uitgelegd dat er (kleine) kansen zijn dat het niet lukt, en noemde daarbij drie mogelijke oorzaken:
1. De pulsen van de PFA catheter zijn niet diep genoeg in het weefsel doorgedrongen omdat de catheter niet goed was gepositioneerd, of omdat er een foutje zat in de catheter die ze hebben gebruikt.
2. De longvenen zijn goed geisoleerd maar daardoor krijgen andere kringstroompjes een kans en onstaat een boezemflutter.
3. Het atriumfibrilleren komt niet van de longvenen maar ontstaat ergens anders in het hart.
In bijna alle gevallen is wel verdere catheter behandeling mogelijk.
Bij mijn laatste bezoek vertelde mijn cardioloog dat de ‘pulsed field’ methode de conventionele vormen van ablatie zal gaan vervangen. Ze gaan ook pulsed field gebruiken voor het fijnere werk, met kleinere catheters, omdat de kans op restschade veel kleiner is. De PFA behandeling voor de isolatie van de longvenen is inmiddels routine, i.i.g. in Eindhoven.
Ik wens iedereen hier op het forum alle goeds, en hoop dat voor ieder van jullie een passende en werkende behandeling wordt gevonden!