Homepage › Forums › Boezemfibrilleren en behandelingen › leven met boezemfibrileren › Reageer op: leven met boezemfibrileren
Hallo allemaal! Als aanvulling is hier mijn verhaal. Ik heb sinds mijn 40e last van hoge bloeddruk en nu 11 jaar last van afip. Dit is begonnen tijdens een zeer stressvolle en emotionele periode. Ik heb in 2019 een katheter ablatie gehad en daarna twee cardioversies. Al snel kwam de afip terug en moest ik Amiodaron nemen. Dit hielp wel, ik had helaas veel bijwerkingen. Momenteel mag ik alleen Amiodaron nemen bij een aanval. De cardioloog wil dat ik weer een ablatie krijg, maar zegt erbij dat ik maar 60% à 70% slagingskans heb vanwege mijn vergrote hartboezem. Ik vroeg of ik misschien meer kans had bij een hybride ablatie waarbij zowel aan de binnen- als buitenkant van het hart littekenweefsel wordt gemaakt. Je leest overal dat dit een grotere slagingskans heeft. Volgens mijn cardioloog maakt het voor mij geen verschil. Ik twijfel hieraan. De volgende stap wordt voor mij een his ablatie met pacemaker. Hier ben ik erg bang voor.
Maar om terug te komen op de stress, bij mij heeft dit veel effect. Zowel leuke opwinding (concert van het koor waarin ik zing) als nare stress geeft afip. Ik doe er alles aan. Drink geen alcohol meer, geen koffie, heb geen overgewicht meer, beweeg veel, neem supplementen… De cardioloog is het er overigens wel mee eens dat stress een grote rol speelt.