Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Mijn ervaringen met BF Reageer op: Mijn ervaringen met BF

F.M.
Deelnemer
Up
0
Down
::

In 2012 werd bij een ziekenhuisopname in Duitsland een lichte hartritmestoornis geconstateerd. Kreeg daarom een lichte dosis Bisoprolol voorgeschreven maar er werd niet over BF gesproken. Was al wel jaren een hoge bloeddruk patiënt en slik daarvoor medicijnen. In 2017 stelde de huisarts een lage hartslag (40) vast en verwees me naar een cardioloog. Na uitgebreid onderzoek gaf de cardioloog aan dat er niets ernstigs aan de hand was en ik een “sporthart” had. Bij jaarlijks onderzoek was mijn bloeddruk vaak te hoog maar bij 24 uurs metingen met kastje altijd wel in orde. Ik had kennelijk last van een “wittejassen hoge bloeddruk”. Verder eigenlijk geen klachten, geen druk op de borst, geen hartkloppingen, niet extreem zweten e.d. Laatste tijd ging ik wel steeds onrustiger slapen, met name in de vroege ochtend. Na de corona periode ( alle vaccinaties gehad) voelde ik me toch wel minder, sneller moe maar weet dat aan mijn leeftijd, inmiddels 73. Af en toe was ik ook wat duizelig. In april werd ik na het avondeten toen ik een tafelkleed uitklopte opeens heel erg duizelig, de wereld draaide, kon niet blijven staan en stond gelukkig naast mijn bed waarop ik me kon laten vallen. Schrok erg en dacht aan een herseninfarct, riep mijn vrouw die snel kwam. Gelukkig geen van de bekende symptomen van een herseninfarct (scheve mond, verward praten, verlamde arm, slecht zien e.d.) Kwam ook snel bij. Volgende ochtend naar de dokter en de assistentie voerde diverse controles uit. Bloed, bloeddruk en hartfilmpje. Gesprek met de huisarts die me meedeelde dat ik last had van boezem(atrium)fibrilleren. Mijn hartslag is onregelmatig maar liep en loopt niet op naar verontrustende hoge waarden. Direkt bloedverdunner als medicijn voorgeschreven (pradaxa) en een extra tabletje bisoprolol. Gelijk een goede bloeddrukmeter aangeschaft en de 1e maand elke dag mijn bloeddruk gemeten. Die metingen naar de huisarts gestuurd die tevreden was met de resultaten. Bloeddruk is gewoon goed, altijd tussen de 130-75, pols tussen de 60 en 90 maar de meter geeft wel aan dat de pols onregelmatig is. Nu na 1,5 maand voel ik me steeds beter, minder snel moe, vitaler en mijn conditie wordt steeds beter. Het onrustig slapen vanaf een uur of 5 blijft wel. De huisarts verwijst me (nog) niet naar de cardioloog maar ik ga daar wel om vragen. Volgens mijn huisarts kan ik met de kwaal zoals ik die heb wel 100 worden maar ik wil toch meer zekerheid. Volgend jaar moet ik mijn rijbewijs verlengen en zou daar niet graag problemen mee krijgen. Zal me meer verdiepen in de adviezen die ik hier kan lezen maar als er mensen zijn met tips, graag