Homepage Forums Leven met boezemfibrilleren Boezemfibrilleren na bepaalde voeding? Reageer op: Boezemfibrilleren na bepaalde voeding?

#18041
Lucy
Deelnemer
Up
0
Down
::

MSG E621 ( vetsin, gistextract ) is voor mij een trigger. Ook ik houd net als Jan al een paar jaar bij wanneer ik een aanval van AF heb en wat ik heb gegeten. Mijn diagnose AF kreeg ik voor het eerst in 2019. Ik heb een smartwatch gekocht waarmee ik ECG kan maken en als PDF kan versturen naar mijn cardioloog. Een ECG en hartslag meet ik regelmatig en/of wanneer er aanleiding voor is. Nadat ik voor de derde keer AF kreeg na Indisch eten ging ik nadenken. Regelmatig aten we op zondag Indisch en vanaf het moment dat ik afwisselend naar een andere Toko ging kreeg ik vaak AF na zondagavond. Ik keek mijn bankafschriften na op datum bij welke toko we het eten hadden gehaald, dat vergeleek ik met de ECG metingen op mijn smartwatch. Na het eten van het vertrouwde adres geen AF, na het eten van nieuwe adressen AF. Na de derde keer AF vind ik dat te toevallig en ben ik langs gegaan bij de diverse toko’s met de vraag gebruikt u smaakversterker? Mijn vertrouwde toko antwoordde nee, de nieuwe adressen reageerden met ja natuurlijk. Steeds let ik op verpakkingen, een keer ging ik de mist in boerenkool met worst van de Hema waar ik toevallig langs fietste. De volgende dag AF, ik keek de verpakking na een witte zak zonder vermelding van ingrediënten (even niet opgelet) Ik stuurde een mail aan Hema en kreeg als antwoord ja er zit gistextract in de worst.

De smaakversterker MSG glutamaat ( E621) kan aan producten worden toegevoegd. Fabrikanten zijn niet verplicht om gebruikte E-nummers op het etiket te vermelden, zij mogen ook volstaan met het vermelden van de naam van de stof. Vaak vermelden fabrikanten gistextract op hun etiket, maar kunnen het ook een andere naam geven zie ook de link van Jan. Gistextract zit in bijna alle vleeswaren en vlees vervangende producten in de supermarkt, in bijna alle chips en zoutjes, in hartige snacks, in soepen en sauzen, in kant en klare maaltijden en bewerkte voorverpakte producten. Het zit in bijna alle bouillon soorten in Nederland. Ik koop mijn bouillon zonder gistextract in Frankrijk. Koop je in Nederland een potje Maggi bouillon dan zit er gistextract in, koop je het in Frankrijk of Duitsland dan zit er geen gistextract in, dat moet wel haast een reden hebben denk ik dan. Sinds kort heeft EkoPlaza bouillon zonder gistextract en tot mijn verbazing lag er afgelopen week biologisch bouillonpoeder zonder gistextract bij de Aldi.
Ik gebruik geen cafeïne, geen alcohol, ik eet vers, kook niet met pakjes en zakjes en niet overmatig. In een restaurant bestel ik nooit soep en kies vers eten zonder sauzen.

Ik heb inmiddels diverse cardioversies en 2 ablaties gehad, ik ben heel allert en voorzichtig met eten en drinken. Ik zeg liever nee tegen eten of drinken dan risico op AF.
Deze week ben ik begonnen met 1x per dag glutamine 2,5 mg met het idee ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’.