Homepage Forums Heb ik de hartritmestoornis boezemfibrilleren? Boezemfibrilleren en lichaamshouding Reageer op: Boezemfibrilleren en lichaamshouding

#17918
Prof. Dr. Bianca Brundel
Sleutelbeheerder
Up
0
Down
::

Beste Wim,

Diverse mensen met boezemfibrilleren geven aan dat lichaamshouding een trigger kan zijn voor boezemfibrilleren. Uit een eerder gehouden poll op onze website blijkt dat mn de linker zijligging en voorover buigen boezemfibrilleren kan uitlokken.

In de medische literatuur is 1 studie te vinden waarin slaaphouding als trigger voor boezemfibrilleren is beschreven. Zie studie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8320727/

Deze studie is gebaseerd op zelf-gerapporteerde data van 94 mensen met paroxysmaal boezemfibrilleren. 72 van de 94 mensen ontwikkelden boezemfibrilleren tijdens slaap. Van deze 72 mensen, gaven 21 personen aan dat slaaphouding een rol speelt. Vooral linker zijligging werd geassocieerd met boezemfibrilleren in 12 van de 21 personen. In de studie is een verband gevonden met overgewicht: mensen met overgewicht in combinatie met linker zijligging hebben vaker last van boezemfibrilleren tijdens slaap. Een verdere verklaring voor de relatie linker zijligging en boezemfibrilleren is de hogere drukbelasting op de linkerboezem tijdens deze houding. Dit kan mogelijk zorgen voor extra stress op het hart en boezemfibrilleren.

De rol van slaaphouding op het ontstaan van boezemfibrilleren is niet goed onderzocht. Gebaseerd op de bevindingen uit bovenstaande studie is te adviseren om niet op je linker zij te gaan liggen indien je boezemfibrilleren tijdens slaap hebt.

Verder lees ik over probiotica en verminderen van boezemfibrilleren. Dit is een interessant onderwerp. Ook binnen de onderzoekswereld komt steeds meer aandacht voor de rol van (goede) darmbacterien op je gezondheid. bv https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9406184/
Ik verwacht dat in de nabije toekomst ook resultaten gepubliceerd zullen worden over probiotica en effect op boezemfibrilleren.

Wij houden jullie op de hoogte over de bevindingen.

Met hartelijke groet
Bianca