Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Pulsed Field Ablation (PFA) Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)

#17157
Frans2
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo allemaal,

Zoals beloofd een update na 3 maanden (zie mijn bericht van 5 juli hierboven).

Het gaat nog steeds erg goed met mij, ben dolbij dat ik de ingreep heb laten doen!

Inmiddels gestopt met Flecainide, Metoprolol en bloedverdunner (Xarelto).
Heb de Flecainide afgebouwd van 100 mg, naar 3 weken 50 mg, naar 0.
Heb de Metoprolol afgebouwd van 25 mg, naar 4 dagen 12,5 mg, naar 0 (hoefde niet perse van mijn cardioloog omdat ik al op een lage dosis zat).
De bloedverdunner (Xarelto) meteen ‘cold turkey’ gestopt.

Uiteraard is het stoppen met medicijnen in overleg met mijn cardioloog gebeurd (Flecainide stoppen na 2 maanden, Metoprolol en Xarelto na 3 maanden).
Het afbouwen i.p.v. meteen stoppen met Flecainide en Metoprolol was op eigen initiatief (leek me beter om het geleidelijk te doen, zelfs bij lage Metoprolol dosis).

Nu ik geen medicijnen meer gebruik (op een bloeddrukverlager na dan (Perindopril)) werkt mijn hart weer net zoals voor de afib periode. Af en toe een overslagje, meestal na een maaltijd, maar dat had ik altijd al.
Wel merkte ik de eerste 1-2 dagen na het verlagen van de Metoprolol dosis dat mijn hart soms spontaan gestaag versnelde tot zo’n 100 bpm (maar wel in sinusritme bleef). Ik denk doordat het hart vlak na het verlagen van de Metoprolol tijdelijk wat gevoeliger is voor adrenaline (en er ook nog extra adrenaline vrijkomt als je merkt dat je hartslag oploopt ;). Gelukkig bleef dat beperkt tot de eerste 1-2 dagen na een dosisverlaging. (In een keer stoppen met Metoprolol kan gevaarlijk zijn, en ik snap nu waarom.)

Voel me inmiddels weer als vanouds, en ben superblij dat ik de Pulse Field Ablatie heb laten doen. De ingreep zelf viel heel erg mee.
Ik wens jullie allemaal hetzelfde geluk toe!

Over een jaar heb ik weer een afspraak bij de cardioloog. Ik probeer er dan aan te denken hier een update te posten.

Ben ook benieuwd of we nog iets van M.C. horen?