Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Pulsed Field Ablation (PFA) Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)

#17073
Frans2
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo allemaal,

Ik heb 5 dagen geleden mijn Pulsed Field Ablatie gehad in het Catharina Ziekenhuis Eindhoven (zie eerdere berichten van mij hierboven). Mijn hart is sinds de ablatie mooi rustig.

De procedure wordt onder sedatie gedaan (via infuus), dus ik was lekker in slaap. Heb er niets van meegekregen, ook geen verdovingsprik o.i.d. (ik werd vrijwel meteen in slaap gebracht, volgens de artsen krijgen ze iedereen moeiteloos in slaap). Was een fijn en professioneel team en een zeer ervaren cardioloog.

Na de procedure 6 uur plat liggen op je rug (met hoofdkussen, dat wel, maar bed mag niet omhoog en benen moeten plat blijven liggen). Je kunt in die tijd wat TV kijken of met je telefoon spelen. Geen blaaskatheter; gewoon plassen in een urinaal. Je kunt ook wat eten en drinken krijgen als je wilt, hoewel dat wel wat lastig is als je ligt (maar het is me gelukt).

Daarna eerst 1 uur rondlopen/zitten in de “heart lounge” met drukverband nog om, gevolgd door nog 1 uur zonder drukverband.
Als de wond mooi dicht zit en er zijn verder geen issues dan mag je hierna naar huis (tenzij het midden in de nacht is, dan moet je uiteraard tot de volgende ochtend wachten).

Wondje in de lies valt me erg mee, een sneetje van ongeveer 1 cm, meer niet. Heb er ook geen pijn aan gehad.
Verder ook geen klachten gehad de afgelopen 5 dagen, afgezien van wat meer vermoeidheid dan normaal.

Ik laat over 3 maanden weer wat weten, dan heb ik een afspraak op de hartpoli. Over 2 maanden mag ik stoppen met de Flecainide.

Tot nu toe: Zeer tevreden en de ingreep is me erg meegevallen (ben er zelfs doorheen geslapen 😉