Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Resultaten onderzoek Reageer op: Resultaten onderzoek

#5438
Prof. Dr. Bianca Brundel
Sleutelbeheerder
Up
0
Down
::

Hoi Frans
Mogelijk kwam mijn verhaal afgelopen zaterdag tijdens de AFIP open dag in het EMC niet helemaal goed over. Ik heb nl uitleg gegeven wat een verlaging van HSP waardes in het bloed mogelijk betekenen.

Helaas kunnen we op dit moment de HSP waardes niet linken aan een afname in AF aanvallen, omdat we in patienten niet continue AF kunnen meten. Echter kunnen we de HSP waardes wel linken met de mate van energie in de patient. Hiervoor zijn we extra metingen aan het uitvoeren. Onze hypothese is dat hoge HSP waardes aan het begin van de studie overeenkomen met een lagere energie-balans en dat door het gebruik van Glutamine de energie-balans zich hersteld. Dit zou een mooie uitkomst zijn en een goede start voor een vervolg studie.

Nog wat extra achtergrond informatie: hoge HSP waardes in het bloed zijn geassocieerd met een hoger risico op het ontwikkelen van post-operatief boezemfibrilleren. Over het algemeen zijn lagere HSP waardes in het bloed gunstig.

Ik hoop dat deze info duidelijk is.
Met hartelijke groet
Bianca