Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie boezemfibrilleren op jongen leeftijd Reageer op: boezemfibrilleren op jongen leeftijd

janvdwerke
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste Kees,

Boezemfibrilleren (AFib) is inderdaad de meest voorkomende hartritmestoornis, en zoals je al hebt ervaren, zijn er veel verschillende behandelmogelijkheden. Ook op deze website is daar veel over te vinden.

Er zijn uiteenlopende oorzaken en triggers die AFib kunnen uitlokken. Mijn ervaringsverhaal kun je hier vinden. Sommige mensen hebben nauwelijks klachten, anderen juist veel. Wat in mijn ogen altijd belangrijk is: de kans op het ontstaan van bloedpropjes (embolieën) moet worden meegenomen in de behandeling, vanwege de preventieve waarde.

Mijn verhaal heeft ertoe geleid dat sommige mensen een antihistaminicum zijn gaan proberen. Sommigen melden positieve ervaringen. Ook L-Glutamine is een vrij verkrijgbaar supplement dat ook via arts of diëtist kan worden voorgeschreven. Op de website is daar veel informatie over te vinden.

Je schrijft dat flecainide altijd in combinatie met metoprolol moet worden genomen. Dat klopt vaak, omdat flecainide in sommige gevallen de hartgeleiding kan versnellen, waardoor een bètablokker nodig is om de hartslag te reguleren. Maar dit is geen absolute regel. Bij bepaalde patiënten — bijvoorbeeld met een lage rusthartslag of actieve levensstijl — kan in overleg met de cardioloog worden besloten om de bètablokker weg te laten. Bespreek dit dus zeker met je arts, vooral als je merkt dat metoprolol je belemmert bij het sporten.

AFib is een complexe aandoening met uiteenlopende oorzaken en reacties op behandeling. Er wordt gelukkig steeds meer onderzoek gedaan naar de onderliggende mechanismen en naar de effectiviteit van verschillende therapieën. Laat vooral hier op het forum weten wat je ervaart — ook als iets níet helpt. Er lopen enquêtes en burgerwetenschapsprojecten waarbij jouw feedback van grote waarde kan zijn.

Hartelijke groet, Jan