Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Pulsed Field Ablation (PFA) Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)

Gert-Jan
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hi judith,

Je kan in mijn bijdeagen van 4 november 2025 en 30 november 2025 mijn recente ervaringen met PFA bij het streekziekenhuis st Antonius in Nieuwegein lezen. Mogelijk had je dat al gedaan. Ik heb volledige narcose gehad. Volgens mij gebruiken ze bij het Antonius meer (drie?) verschillende protocollen mede afhankelijk van de fabrikant van de PFA sonde. Ik meen dat er ook 1 was met een roes(je). Ik had geen voorkeur behalve dat ik “op de invallijst” zsm aan de beurt wou zijn. Voor mij was het streekziekenhuis prima. Op de web site van het Antonius geven ze aan dat ze 1200 ablaties per jaar doen. Redelijk lopende band werk dus. Ik heb behalve ECG, echo hart en holter(kastje 24 uur “ECG”) en het doen van mijn verhaal geen verdere diagnostiek gehad. Ik heb ook nooit medicatie gebruik ben opzich altijd redelijk sportief geweest (behalve de laatste jaren…) Behoudens tijdens AF heb ik ook een relatief lage hartslag.. In het diagnose traject ben ik een keer met actieve AF in het ziekenhuis geweest. Er toen enige druk geweest om B-blokker te nemen. Dat werkte dus niet. De AF ging NIET vanzelf over en ik heb de langste aanval ooit (dagen) gehad met de B-blokker. Na stoppen met de B-blokker stopte de aanval binnen 24 uur. Let op ik wil niet zeggen dat B-blokkers niet gebruikt moeten worden bij AF. Maar in mijn geval was het effect het tegenoverstelde van wat je wil bereiken. Dat sluit aan bij jouw “Medicatie wordt hem niet omdat mijn rusthartslag en bloeddruk erg laag zijn”.

De PVA was voor mij een “standaard” PVA waarbij de longaders worden “geïsoleerd” (pulmonaal vene isolatie => PVI). Er was niet verder in kaart gebracht of het de longaders waren die het “foute elektrische circiut” veroorzaken. Waarschijnlijk uit mijn verhaal, de ECG, Holter (24uurs ECG) en echo was het niet aannemelijk het iets anders dan de longaders zou zijn. Dus heb ik een “standaard” PVI met PFA gehad. Zoals ik hier boven ook al geschreven heb kan ik met het resultaat erg tevreden zijn. Ik heb behoudens in de derde week (minutenwerk, herstel) geen AF meer gehad. Op het moment dat ik dit tik heb ik een redelijk zware griepaanval. Niet fijn, pijnlijk en moeilijk ademhalen met obstructie neus en luchtpijp en verhoging. Maar wat het bijzonder maakt is dat ik voor het eerst sinds jaren GEEN AF meer erbij heb! Dat maakt het een stuk dragelijker!

Ik heb tijdens het diagnostisch proces en de ingreep geen TEE (echo via de slokdarm) gehad.

Ik heb vanaf drie maanden voor de ingreep een DOAC Edoxaban (antie stolling, bloedverdunner) voorgeschreven gekregen. Ik heb er eigenlijk geen bijwerkingen van gehad. Behalve dan dat ik zachter WC papier ben gaan gebruiken… :-). Inmiddels ben ik drie maanden na de ingreep (04-02-2026) gestopt met de DOAC. Ik weet dat aspirine ook wel gebruikt wordt als antiestolling maar ik zag voor mij geen enkele reden om af te wijken van de standaard DOAC binnen mijn protocol. Verder zie ik er ook wel het nut van in om ruim voor de ingreep te beginnen met een DOAC(ik ga hier verder niet op in want ik ben geen arts). En of het dan drie of vier maanden van tevoren is zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.

Al met al kan ik zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat van de PVI dmv PFA. Het foute elektrische circuit wat bij dus dan waarschijnlijk in de longaders was gelegen is er niet meer. Zonder AF gaat bijna alles in het leven makkelijker.

Groet Gert-Jan

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Gert-Jan.