Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Hoe veranderen we enge kanspercentages in zuiver opportunisme? Reageer op: Hoe veranderen we enge kanspercentages in zuiver opportunisme?

Peter
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo Jorinde,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik registreerde me op het platform en vraag de huisarts om een bloedtest.
Een vraag nog: hoe voelen de atria aan? Ik begrijp dat het spierweefsel dat de atriumwand vormt, dus is. 3 mm. Maar hoe moet ik me de morfologie in ontspannen staat voorstellen? Is het kneedbaar zoals de skeletspieren? Neemt het in ontspannen toestand de vorm aan, zoals een halve tennisbal terugschiet naar de halfbolle vorm, als je hem niet meer indrukt? Of maken de atria ruimte voor binnen lopend bloed, zoals een plastic zakje het volume vergroot met het vollopen?

Achtergrond van de vraag: Als de atria zich gedragen als een halve tennisbal, dan heeft de vulling met bloed geen invloed op de uitlijning van de spiercellen die de elektrische signaaltjes doorgeven. Maar als de atriumwand er wat slapjes bijhangt omdat er naar verhouding weinig bloed binnenliep na het versnellen van de hartslag op het moment dat de druk aan het einde van de bloedsomloop nog laag is, dan kan ik me voorstellen dat de spiercellen minder netjes staan uitgelijnd en dat het wellicht zelfs mogelijk is dat er signalen overspringen van de binnen- naar de buitenwand of andersom.

Antwoord op dit soort vragen is voor mij belangrijk omdat bij een slappe morfologie van de atrium-wand een overactieve vagus wellicht voor te grote rust zorgt en dit dan een direct effect heeft op het vergroten van de kans op ritmestoornissen, terwijl bij atria als halve tennisballen die kans minder groot is. Denk ik…
Met een vriendelijke groet,

Peter