Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Pulsed Field Ablation (PFA) Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)

Bob
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hoi Evelien. Rot dat het ‘weer terug is’ na je PVI. Paar vragen of ideeën voor je:
A. Was dit je eerste en enige PVI? Studies tonen aan dat meer dan de helft van mensen na PFA een tweede nodig heeft binnen korte tijd. Dat kan zijn omdat de eerste PVI niet helemaal isoleerde. Ik heb die teleurstelling ook gehad en een tweede PVI (re-do) gehad. Tijdens de operatie werd eerst een soort inwendige hart 3D-map gemaakt en er werd met elektrische triggers gekeken waar de PVI niet helemaal sloot. Daarna tipten ze die plekken nog even aan en testten ze het totdat alles dicht was.
B. Beta blocker terwijl je bloeddruk al OK of laag is: vraag je arts om een Calcium Channel Blocker te overwegen. Wat je beschrijft is herkenbaar. Ik ging erg slecht op beta blockers, met name door lage bloeddruk. Verapamil werkte beter bij mij.
C. Lange aanvallen: er zijn medicijnen die kans op een aanval verlagen en een aanval kunnen stoppen. Ik gebruikte Flecaïnide SR als onderhoud en bij een aanval nam ik een 100mg Direct. Aanval eindigde dan 4-5uur na inname.

Ik houd niet van medicijnen, dus ik doseerde zo laag mogelijk en kende mijn triggers (intensief sporten, stress, alcohol – vooral rode wijn) en data (HR, HRV, bloeddruk). Vooralsnog ben ik Afib-vrij en medicijn-vrij sinds tweede PVI in maart. Nadeel is wel dat ik sindsdien een rust-hartslag heb van 77 BPM (voorheen 50) en ik minder uithoudingsvermogen heb dan de periode voor 2e PVI, maar toen gebruikte ik nog Vera, Fleca en Epixa. En nu ook wat mindset veranderingen, bv hoe druk ik me maak (werk/prive), hoe hoog ik de lat leg met sporten, nauwelijks alcohol, decaf koffie, etc. … beetje accepteren dat ik opeens het lichaam van een oude vent heb.

Ik hoop dat dit perspectief je helpt en dat je je snel beter voelt.