Homepage › Forums › Boezemfibrilleren en behandelingen › Ablatie › Pulsed Field Ablation (PFA) › Reageer op: Pulsed Field Ablation (PFA)
Hallo, Ik ben een 58 jarige man en heb al vele jaren PAF (AF komt en gaat in aanvallen). Ik ben gisteren in het Antonius Nieuwegein voor een PFA geweest. De ingreep is voorspoedig verlopen. Afgelopen nacht weinig geslapen. Maar deze ochtend wel weer lekker kunnen ontbijten met thee en cappucino. Ik kwam gisteren zonder AF ( met sinusritme) aan. Sinds de ingreep tot nu toe geen AF. Het Antonius gebruikt tegenwoordig een “thuismeten” app waar eigenlijk de hele klant- zo je wil patiëntreis voor ablatie PVI (longaders) in zit. Hiermee kan je ook een optische meting (camera filmt pulsaties in je vingertopje) doen. Vanochtend gemeten en geen AF. Het eerste halfjaar krijg je elke week een oproep om te meten. Het tweede half jaar om de twee weken.
Mijn historie met AF.
Ik heb al heel lang aanvalsgewijs AF perioden. Zeker al vanaf 2011. En waarschijnlijk ook al daarvoor kortere perioden. Ik heb me nooit laten behandelen mede omdat ik het tot op zekere hoogte normaal vond. En een aanval is onaangenaam maar ik heb er eigenlijk nooit iets paniekerigs van ervaren. Wel ben ik van 2011 naar nu verandert van een hulk op de fiets naar een persoon die op een dag niet veel meer verder komt dan wat dagelijkse rondjes wandelen door het dorp. Dat komt niet alleen door AF maar ook door ander werk waardoor het dagelijkse fietstochtje van 20 km heen en 20 km terug naar woon werk verkeer in de auto veranderde. Verder past een rondje door het dorp wandelen ook prima bij een 58 jarige 😊. Ik had gehoopt dat minder sporten tot wat remodeling van mijn hart zou leiden en ik daarbij mogelijk minder last van AF zou krijgen. Helaas nee. Verder heb ik in de loop van de jaren mijn leven steeds meer aangepast om hinder van AF aanvallen te voorkomen. Ik heb werk waarbij ik buiten werktijden kan compenseren als ik tgv AF en daarmee gepaarde vermoeidheid wat minder produktieve output heb. En dan is het ook wel makkelijk als je zo weinig mogelijk prive afspraken en activiteiten hebt. Lang verhaal kort ik heb mijn leven redelijk uitgekleed. En de AF aanvallen werden zo langzamerhand ook steeds minder te compenseren. Ook weer mede een gevolg van ouder worden. Begin dit jaar zat ik er helemaal doorheen.
Ablatie.
Begin dit jaar toch maar eens bij de cardioloog belandt en nu dus gisteren de ablatie PVI met PFA. Deze week de wond in de lies laten herstellen. Ik schuivel nu een beetje voorzichtig door het huis en kan de komende dagen langzaam meer gaan belasten. Her resultaat van de behandeling zal de komende weken / maanden blijken. Over drie maanden evaluatie moment met de cardioloog. De bloedverdunner edoxaban zal ik tot die tijd blijven slikken. Met edoxaban ben ik begonnen vanwege de ablatie. Ik heb verder eigenlijk nooit medicatie gebruikt.
Ik zal na enige tijd het resultaat van de Ablatie PVI doot PFA hier melden.
Dank aan een ieder die eerder bijdragen op dit forum heeft gepost.
-
Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 6 uren geleden door
Gert-Jan.