Homepage Forums Leven met boezemfibrilleren Boezemfibrilleren na bepaalde voeding? Reageer op: Boezemfibrilleren na bepaalde voeding?

#18058
janvdwerke
Deelnemer
Up
0
Down
::

MSG of E621 en andere allergieën of triggers, insectenbeten en (anti)histamine

Gelukkig wordt er onderzoek gedaan door AFIP naar het effect van histamine op atriumfibrilleren.
Terugkijkend, op de ruim 70 jaren die achter mij liggen, heb ik vanaf mijn jeugd in meer of mindere mate te kampen gehad met verschillende vormen van allergie.
Het begon als baby al met eieren, later hooikoorts en allergisch voor huisdieren en huisstof. Als adolescent heb ik een paar jaar een desensibilisatiekuur gehad, waarna de gevoeligheid verminderde. In mijn opleiding in het ziekenhuis tot verpleegkundige moest ik de stage in de anatomisch pathologische afdeling staken i.v.m. met de allergie voor formaldehyde. Toen ik bij mijn eerste reanimatie op een patiënt met longaandoening mond-op-mond beademing toepaste en de internist van het crashteam mij een penicillinekuur voorschreef, zag ik er de volgende dag uit als een aardbei en moest deze preventie stoppen. Na mijn 50ste belandde ik met een anafylactische shock in het ziekenhuis na het nuttigen van kreeftensoep.
Toen ik de laatste jaren in toenemende mate last kreeg van boezemfibrilleren (35x in 2021) en vanwege de coronaproblematiek een bezoekje aan de cardioloog steeds had uitgesteld, kreeg ik een allergische huidreactie erbij. De huisarts schreef o.a. Desloratadine voor. Dit deed de huidallergie verdwijnen maar wat mij opviel, het stopte ook het atriumfibrilleren.
Een paar maanden later werd door een huidtest de oorzaak van de allergie onderzocht en ik moest daarvoor stoppen met Desloratadine. Na 8 dagen begon het atriumfibrilleren weer.

In overleg met mijn huisarts gebruik ik nu ruim een jaar lang dagelijks dit antihistaminicum, naast andere medicatie die ik moet blijven gebruiken vanwege een herseninfarct.
Heel af en toe breekt het atriumfibrilleren nog wel eens door en wanneer ik dan een extra Desloratadine inneem, stopt het, maximaal binnen 3 uur. Vroeger was dat wel eens langer dan een etmaal ondanks dagelijkse inname van de andere beschermende medicatie van de cardio- en neuroloog, die ik na mijn herseninfarct wel ben blijven gebruiken.
Meestal bleek er toch weer E621 in de voeding te zitten. Natuurlijk vermijd ik het, maar dat blijkt niet zo eenvoudig deze smaakversterker te mijden, zoals Lucy hiervoor al schreef.
Het antihistaminicum Desloratadine heeft weinig bijwerkingen, maar het wordt meestal niet langdurig voorgeschreven. Het is sowieso belangrijk te letten op bijwerkingen en die te melden bij huisarts en Lareb, het meldpunt voor bijwerkingen. Ik heb dat gedaan en de positieve bijwerking, namelijk het verdwijnen van atriumfibrillatie gemeld bij Lareb. Zo’n positieve bijwerking krijgt waarschijnlijk weinig aandacht.

Naar mijn mening moet er onderzoek gedaan worden naar dit en andere antihistaminica. Mogelijk kunnen zij een belangrijke bijdrage leveren in de behandeling van atriumfibrillatie. Wanneer de afweging gemaakt zou worden ten opzichte van cardioversie, ablatie of vaak dure andere medicijnen met bekende bijwerkingen, begrijp ik niet zo goed, waarom dit middel tot nu toe zo weinig aandacht heeft gekregen.

Het lijkt eigenlijk een logische conclusie dat als mensen een instabiele vorm van histamineproduktie hebben waardoor grote schommelingen ontstaan, dat een van de effecten daarvan op het hartritme, atriumfibrillatie kan oproepen.

De gevolgen van insectenbeten waarbij door de insect histamine in het lichaam wordt gebracht en waarbij ook hartritmestoornissen kunnen optreden is een andere aanwijzing dat histamine een belangrijke rol speelt bij atriumfibrilleren.

Zoals elders op deze mooie website wordt beschreven, zou de belangrijke rol die histamine heeft in de ingewikkelde chemische fabriek die ons lichaam is, veel meer aandacht moeten krijgen om o.a. atriumfibrilleren te behandelen!