Homepage Forums Heb ik de hartritmestoornis boezemfibrilleren? Boezemfibrilleren en lichaamshouding Reageer op: Boezemfibrilleren en lichaamshouding

#17154
Rob
Deelnemer
Up
0
Down
::

Boezemfibrilleren en lichaamshouding
Het Syndroom van Roemheld is in Nederland vrij onbekend maar cardiologen in bijvoorbeeld Duitsland weten er alles van. In het kort komt het erop neer dat luchtophoping in het maagdarmstelsel van onderaf druk uitoefent op de onderzijdevan het midde nrif, dat op zijn beurt weer druk uitoefent op het hart, waardoor er hartklachten kunnen ontstaan.
Waar Roemheld het niet over heeft, is de lichaamshouding die eenzelfde effect heeft als luchtophoping. In mijn geval kwam dat aan het licht als ik ging zitten of moest bukken. Bij die veranderende lichaamshouding wordt het gehele bovenichaam immers in elkaar gedrukt, waardoor eenzelfde soort druk van onderaf via het middenrif op het hart ontstaat. Hetzelfde gebeurt bij hurken. Bij het zitten nemen de klachten al af, als je geheel rechtop gaat zitten. Bij bukken of voorover buigen is het de zwaartekracht die de druk veroorzaakt. Het is dan beter om door de knieën te gaan of eerst vrij diep in te ademen, waardoor het middenrif – en dus het maagdarmstelsel – naar beneden wordt gedrukt, zodat het hart vrij blijft van druk van onderaf.
Die druk van onderaf ontstaat ook bij het “opgerold” op de bank zitten of met de knieën ver opgetrokken te slapen. Eveneens kunnen de klachten ontstaan door met de armen over elkaar achterover te zitten of te liggen, waardoor er druk ontstaat.
Ik ben onder behandeling bij een cardioloog die in Duitsland is opgeleid. Hij heeft Roemheld bij mij vastgesteld. Mijn ervaringen met de veranderende lichaamshouding zal ik deze cardioloog voorleggen tijdens een controle afspraak komende maand november.