Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen leven met boezemfibrileren Reageer op: leven met boezemfibrileren

#5715
Govert Bijwaard
Deelnemer
Up
0
Down
::

Geboren (1969) met een VSD en een bicuspide aortaklep. Sluiting VSD en reparatie van (lekkende) aortaklep (1997). Reparatie (lekkende) mitralisklep (2008). Endocarditis op mitralis-klep (2014). Weer endocarditis op mitralis-klep en vervanging door mechanische klep (2016). Sinds 2008 (ondank Maze bij de operatie) heb ik boezemfibrilaties/boezemflutters gehad (echter nooit met extreem hoge hartslag, meestal constant 120 a 130 bpm) en daartegen een keer of 7 een cardioversie (dat werkte voor een maand of 6). Wegens de lidtekens in mijn hart heeft ablatie, volgens mijn cardiolopg, weinig kans van slagen. Ik slik bloedverdunners (eerste acenocoumarol, nu fenprocoumon) via de trombosedienst. Eerst is m.b.v, de selectieve betablokker, Sotalol geprobeerd de boezenfibrilaties te beperken. Na boezemfibrilatie in februari 2019 heeft mijn cardioloog (in Gouda) besloten geen cardioversie meer te verrichten maar alleen nog frequentiecontrole d.m.v., de betablokker, Bisoprolol en Lanoxin. Ik heb nu dus permanente boezemfibrilatie. Na wat uitproberen kwamen we uit op een dosis van 2x 5mg Bisoprolol en 1x 0,125mg Lanoxin om mijn hartfrequentie in orde te houden. Mijn hartslag gaat nog steeds snel omhoog (tot een max van ongeveer 112 bpm). Als ik even ga wandelen wordt mijn hartslag 108 bpm. Na inspanning (ik sport, stevig wandelen, hometrainer en krachttraining, nog redelijk veel) duurt het lang (tot 30 minuten) totdat mijn hartslag weer normaal (60 a 70 bpm) wordt. In rust is mijn hartslag wel laag (55 bpm). De laatste week word ik ‘s nachts een aantal keer wakker van boezemfibrilaties. Ik zou graag weten of Glutamine-L ook in mijn geval (aangeboren hartafwijking en verscheidene hartoperaties) kan helpen.