Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen leven met boezemfibrileren Reageer op: leven met boezemfibrileren

#5534
Tonno
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo Wilma en Jaap,

Jullie vraag of stress mogelijk toch van invloed kan zijn op het ontstaan van boezemfibrilleren vind ik ook erg interessant. Ik begrijp dat cardiologen de relatie tussen stress en AF niet bevestigen, maar is er wel onderzoek naar gedaan?

Zelf ben ik erg stressgevoelig. Zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen mij erg uit balans brengen, zonder overigens dat dat aan de buitenkant door anderen waar is te nemen. Ik kan mij voorstellen dat deze voortdurend hoge staat van alertheid en onbalans een grote belasting is geweest voor mijn hart. Mijn bloeddruk is overigens altijd aan de lage kant: 110 – 70. Mijn leeftijd is 72 jaar.

Een maand geleden heb ik voor de eerste keer een ablatie ondergaan, nadat het boezemfibrilleren steeds door de medicijnen heen brak. Sinds de ablatie heb ik gelukkig geen AF meer gehad.
Toen ik nog echt aanvallen van AF had kon ik niet veel anders dan op de bank liggen afwachten totdat de aanval gestopt was, want zodra ik wat ging doen vloog mijn hartslag omhoog tot 150. Met wat extra flécainide was het dan na een paar uur wel over.

Maar net als Wilma heb ik nog steeds onverklaarbare aanvallen van grote vermoeidheid en kortademigheid. Die kunnen optreden na b.v. stofzuigen of een andere activiteit, maar na een uurtje sporten op de sportschool ben ik dan weer niet moe.

Weet iemand waar ik de informatie kan vinden over een evt. eiwittekort bij boezemfibrilleerders?
Mocht het fibrilleren bij mij t.z.t. weer terug komen, dan zal ik zeker aan mijn cardioloog vragen om eerst eens te kijken of L-Glutaminen kan helpen. Stel je voor dat we allemaal met zo iets eenvoudigs als L-Glut. van onze klachten af konden komen zonder vervelende cardioversies en ablaties!
Ik vraag me nu ook af, of L-Glutaminen mij ook stressbestendiger zouden kunnen maken. Zeker een vraag voor een volgend consult of om zelf maar eens uit te proberen.

hartelijke groet en voor iedereen sterkte bij zijn gezondheidsproblemen.

Tonno