Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Zweet/hitte uitbraken s'nachts Reageer op: Zweet/hitte uitbraken s'nachts

#5391
Up
0
Down
::

Daar reageer ik met genoegen op:
Cardiologen, zoals ik die ken, zijn tamelijk technisch ingesteld. Ik heb twee pvi-ablaties ondergaan door een fantastische techneut. Gelukkig maar, want je wilt dat het vakkundig gebeurt. Ook een eerder ondergane katheterisatie deed mij ook beseffen dat de ingrepen een dusdanig oriëntatie vereisen dat de gevoelsmatige kant van het hele proces gemakkelijk ondergesneeuwd raakt door die technologische bias.

Na je ablatie krijg je een folder mee die je wijst op de ongemakken die je de eerste weken kunt ervaren. Hoewel ik goed kan lezen, merkte ik toch dat bepaalde dingen mij ontgaan waren. Op de een of andere manier zouden tussentijdse consulten-met-hartfilmpje, na drie, zes en negen weken bijvoorbeeld, heel wat onzekerheid hebben weggenomen (uiteraard alleen zonodig). Ritmestoornissen zijn, mits je bètablokkers en bloedverdunners gebruikt, niet gevaarlijk, maar -misschien omdat het over je hart gaat- het hele proces nestelt zich diep in je beleving als patiënt.

De essentie van goede nazorg bij ingrepen in het hart ligt m.i. bij goede communicatie.

(Dat uitgerekend twee vrouwelijke cardiologen aan het roer staan van afiponline en -zoals nu- af en toe een reactie geven, verbaast mij niet. Wat mij betreft ligt de toekomst in de medische wetenschap bij de vrouwen. Eenvoudigweg omdat ze de kunst van het communiceren verstaan.)