Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Ablatie Reageer op: Ablatie

#3992
Frans van Koppen
Deelnemer
Up
0
Down
::

Zoals je hebt kunnen lezen in het forum heb ik 2 keer een ablatie ondergaan en ik heb ik nog steeds last van AF.
Natasja heeft in een onderzoek aangetoond dat (in mijn eigen woorden) de binnen en buitenwand van de boezem elektrisch ontkoppeld kunnen raken en dat daardoor de AF blijft aanhouden. Ablatie heeft dan geen zin meer. Wat bij PVI ablatie ook vaak voorkomt is dat het gebrande hartweefsel te goed geneest en er dus geen littekenweefsel ontstaat. Er zijn dan lekken in het littekenweefsel.
Het vervelende alleen is dat om dit allemaal aan te tonen je direct bij het hart moet kunnen. Voor de ontkoppeling meen ik dat je dan een open hart operatie nodig hebt (corrigeer me als ik het fout heb). Bij mijn tweede ablatie gaf men aan dat ze lekken hadden gevonden en die zijn weer opnieuw gebrand.
De kans op een gelukte ablatie is alleen statistisch, dus een uitspraak over een populatie. Het zegt dus niets over jou individueel geval. Daarvoor is de granulariteit van de diagnose te grof. Het feit dat het bij mij na 2 keer niet is gelukt zegt weer niets over jouw geval.
Of het gebruik van L-glut de kans van een ablatie vergroot weet ik niet. Daarvoor heb ik nog te weinig kennis. Het is in voor mij een bespreekpunt bij mijn eerste consultatie bij Natasja.
Mijn eerste onderbuik gevoel bij de vraag is, dat je het kan proberen. De ingreep is heel goed te doen. Garantie voor succes is er niet. Intussen zou ik de L-glut niet stoppen.