Reageer op: Jong en boezemfibrilleren

Stichting AFIP Forums Leven met boezemfibrilleren Jong en boezemfibrilleren Reageer op: Jong en boezemfibrilleren

Vincent
Bijdrager

Hallo allemaal,

Wat fijn om jullie berichten te lezen. Toen ik dit schreef zat ik enorm met mijn afib – het voelde heel belastend en onzeker en ik was erg bezorgd over mijn toekomst. Ook al is mijn situatie qua aanvallen enzo niet enorm veranderd kan ik wel zeggen dat ik er veel beter mee heb leren leven. Vroeger maakte ik mij zorgen over elke aanval, nu lukt het mij veel beter een plaats te geven. Ik heb echt moeten leren om niet in de stress te schieten met wat soms voelt als nieuwe of andere ritmes en dit soort momenten niet zoveel prominentie te geven in mijn leven. Ik heb weleens weken waarin mijn hart dagelijks voor een paar uur in begiminie is. Best irritant, maar waar ik vroeger me nergens op kon concentreren wanneer dit gebeurde, lukt het me nu om dit grotendeels aan de kant te zetten en gewoon mijn dagelijkse bezigheden voort te zetten.

Wat betreft mijn aanvallen van a-fib zelf zit ik nu redelijk constant op ongeveer een aanval per maand, vrijwel altijd ‘s avonds of ‘s nachts, en ik kan hier ook steeds beter mee leven. Waar ik vroeger elke aanval naar de EHBO ging, is het nu een geval van een extra dosis metoprolol en flecainide nemen, en weer het bed in stappen, en meestal als ik wakker word is het alweer voorbij.

Mijn triggers zijn, naast slaaptekort, ook veel vagale dingen: consumptie van ijsjes en koude drankjes, en ook af en toe sinaasappels, van grote honger krijg ik af en toe ook veel overslagen, en verder heb ik ook wel eens overslagen en a-fib gehad in de uren na inspannende sportactiviteiten, al vind ik het zelf heel belangrijk om actief te blijven want dit geeft mij ook vertrouwen in mijn lichaam.

Ik heb me vaak afgevragen waarom ik dit heb maar nog nooit echt een duidelijk antwoord gehoord. Mijn oma heeft wel veel overslagen gehad in haar leven (wellicht ongediagnosticeerd afib?) maar verder ben ik de enige in de familie. Gezien mijn hart wel een aantal keer onderzocht is lijkt het me niet dat ik een afwijking heb, of zou verder onderzoek nog aan te raden zijn, Bianca?

Dank en groeten,
Vincent