Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Ablatie Ablatie Reageer op: Ablatie

#14997
Mary Waalkens
Deelnemer
Up
0
Down
::

Na mijn 4e ablatie in maart 2019 ben ik van de ritmestoornissen verlost, maar helaas is nu afgelopen april na uitgebreide onderzoeken door cardioloog en longarts gebleken dat ik lijdt aan Pulmonale Arteriële Hypertensie (PAH, hoge bloeddruk in de longslagaders).
Dit is een zeldzaam voorkomende chronische ziekte (landelijk ca. 800 patiënten) waarbij de linkerboezem van het hart teveel kracht moet uitoefenen om het bloed naar de longslagaders te pompen. Daardoor ontstaat op (korte) termijn ernstig hartfalen. Met medicijnen wordt geprobeert om dit proces af te remmen. Momenteel slik ik hiervoor Opsumit (dit medicijn verwijd de aders) en daar lijk ik goed op te reageren.
Graag zou ik weten of iemand op het forum misschien ook hiermee te maken heeft gekregen.
Ook wil ik aan Natascha de Groot en Patricia Brundel vragen of zij hier ervaring mee hebben en of het mogelijk is dat e.e.a. is veroorzaakt door littekenvorming ten gevolge van de ablaties.
Een prognose over het verloop van de ziekte is mij (nog) niet gegeven, dat schijnt van veel factoren afhankelijk te zijn. Mijn conditie is het laatste halfjaar achteruit gehold, waardoor ik momenteel afhankelijk ben van rollator, rolstoel en traplift. Heb inmiddels een vocht- en natriumbeperkt dieet.
Reacties en tips zijn zeer welkom!