#14987
Miranda
Deelnemer
Up
0
Down
::

Hallo Heleen, Ellen, Mar, Frans en anderen 🙂

Fijn @heleen dat het herstel van jouw ablatie goed lijkt te gaan. Ik zal mijn ervaring van de ablatie ook even delen.

Op 21 mei heb ik een cryo-ablatie gehad in het Isala Hartcentrum in Zwolle. Op het moment dat ik de operatietafel opschoof, werd mijn hartslag onregelmatig. Na de ablatie -tijdens de narcose-hebben ze een cardioversie uitgevoerd.
Toen ik weer op de kamer lag heb ik urenlang over moeten geven, ik kan waarschijnlijk niet tegen het narcosemiddel. Ik was er goed ziek en zwak van. De cardioloog vertelde mij een dag later dat de ablatie goed was gegaan en inderdaad, het kon nog voorkomen dat mijn hartslag onregelmatig zou worden. De wondjes moesten nog helen en littekens worden. Ik merkte dat mijn hart veel onrustig was na de ingreep en zelfs ook onregelmatig.

De volgende dag ben ik naar huis gegaan, ik heb rustig aan gedaan, mijn hart bleef wel onrustig. In de 4e nacht werd ik wakker en moest naar het toilet. Ik voelde mij helemaal niet goed worden, het laatste wat ik mij herinner is dat ik mijn pols onder de koude kraan hield. Daarna herinner ik mij niets meer, pas weer toen ik ‘wakker’ werd op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Ik bleek een hersenschudding te hebben; enorme bult op mijn hoofd en felle pulserende hoofdpijn. Aan mijn telefoongeschiedenis kon ik zien dat ik nog wel zelf 112 heb gebeld, ik weet daar niets meer van en was helaas net voor het eerst die nacht, weer alleen thuis gebleven. Ik vermoed zelf dat ik s’nachts wakker ben geworden met een onregelmatige hartslag maar waarom ik knock out ging heb ik geen idee van. Zowel de cardioloog als de neuroloog hebben dat geprobeerd te achterhalen, maar ik heb dit niet eerder meegemaakt en kon niets zinnigs daarover vertellen. @Mar jij dus ook bewusteloos na de ablatie (al was het 3 weken later).

Ik kreeg er dus nog iets bij om van te herstellen. Het is ruim 3 weken geleden dat mijn hartslag voor het laatst onregelmatig is geweest (zo’n twee keer een wat langere tijd), met medicatie stopte het na ongeveer twee uur. Natuurlijk hoop ik na deze ervaring niet nog een keer een ablatie te moeten ondergaan maar weet ook dat de uitkomst nu nog niet zeker is. Ik bekijk het daarom allemaal stap voor stap en heb mijn werk voorzichtig weer opgebouwd. Ik gebruik 10 gram L-Glutamine per dag, daarnaast vitamine D, Calcium Magnesium en omega 3. Naast veelal low-carb eten en iedere dag wandelen en/of fietsen.

Dank trouwens voor het delen van jullie ervaringen, het heeft mij verder geholpen.

Groetjes,
Miranda