#14590
Frans
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste lotgenoten bijgaand mijn ervaringen na de ablatie en gebruik L Glutamine.

Eerst maar even voorstel:

Ik ben Frans 61 jaar jong 1,92 meter 98kg. 5 jaar geleden AF geconstateerd. In retrospectie (kan nu het AF terug herleiden hoe ik mij voor die 5 jaar voelde) heb ik in meer of mindere mate AF al ruim 20 jaar zonder het geweten te hebben. Laatste 5 jaar schijnbaar progressief geworden duidelijk meer last gekregen.
Ben redelijk sportief al vanaf m.n. 10de jaar op redelijk niveau getennist (toen B niveau nu nog steeds 5 a 4 niveau). Tegenwoordig 2 x tennissen per week en 2 a 3x wielrennen gemiddeld zo’n 50 km waaronder tempo trainingen tussen de 100 en 150 km per week. Daarnaast indien niet gesport minimaal 8 km wandelen op een dag.

Na holter test 2 soorten ritmestoringen geconstateerd een AF die zich organiseerde tot een atrium flutter. Behandeling Cryoablatie longvenen + een lijn getrokken van TA naar VCI middels branden.

Na ablatie eerste week geen AF maar ook geen onrust meer in m.n. keel maag darm omgeving wat veroorzaakt werd door overslagen. De derde week was de onrust weer terug maar gelukkig geen AF Ik kreeg namelijk na de ablatie The Box mee van het LUMC waar o.a. een mobile ECG waar mee ik zelf een hartfilmpje kan maken. Dus tijdens m.n. onrust wat al jaren voor de ablatie alleen maar toenam kon ik voor het eerst een meting maken dit hartfilmpje direct via een pdf document naar mijn cardioloog gestuurd die overslagen constateerde en me geruststelde niks om je zorgen over te maken een paar weken wachten hoe het zicht ontwikkeld omdat het litteken weefsel zich nog definitief moet vormen.
En ja hoor vanaf week 5 werden de overlagen beduidend minder. Tevens is mijn energie niveau structureel met zeker 60% toegenomen na de ablatie. Schijnbaar hoeft het lichaam geen energie in herstel AF te stoppen. Ben ook mentaal rustiger geworden minder piekeren anticiperen waarschijnlijk minder adrenaline in m.n. bloed of is m.n. stofwisseling door afwezigheid AF iets veranderd wie zal het zeggen.

Inname L glutamine:

Vanaf 14 september dus precies 2 maanden na de ablatie 10 gram per dag.

Reden inname L Glutamine recidiven voorkomen dus ook een 2de ablatie. Overlegd met m.n. cardioloog die het prima vond hij kende het onderzoek.

Bevindingen:

Afgezien om recidiven te voorkomen blijk ik nu verbluffend snel te herstel van mijn sport inspanningen na inname L Glutamine.
Als je wielrent en een strak tempo over 60km fiets in je eentje zo’n 30 km gemiddeld dan ben ik redelijk gesloopt wat leid tot meerdere keren uit je zadel komen om je stijve tot bijna pijnlijke onder rug te ontspannen zeg zo’n 8x per rit tijdens zo’n tempo training. Tevens de volgende dag redelijk vermoeid last van stijve rug om bed uit te komen.

Na de twee weken L Glutamine te gebruiken hoef ik nu nog maar zo’n 4x uit m.n. zadel te komen. En is de vermoeid met zo’n 70% afgenomen ook wakker worden met een stijve onderrug is structureel minder. Ook ruim 2 uur een tennissen in wedstrijd vorm leid vaak tot stijve boven benen dat is nu voor zeker 70% ook minder geworden. Ook is mijn energie niveau structureel nog verder toegenomen

Voorlopige conclusie:

Ik kan niet zeggen of L Glutamine recidiven zal voorkomen dat word een statistische constatering omdat de ablatie uiteraard de belangrijkst invloed heeft (kan ik aan de hand van het uitblijven van AF al de eerste 2 maanden na ablatie dus voor inname L Glutamine constateren) in vergelijking met alleen maar in name L Glutamine vermoed ik.
Wat ik wel kan constateren is dat zowel na de ablatie mijn energie niveau aanzienlijk is toegenomen. Wat de ablatie niet voorkomt is na een serieuze inspanning de ongemakken als pijnlijke/stijve spieren wat voor inname L glutamine wel iets (zeg 20%) minder was maar na in name L Glutamine ( ruim 70%) voor mij echte spectaculair daalde.

Daar ik vermoed L Glutamine geen onderscheid maakt om HSP eiwitten aan te zetten om hun helende werk in algemene spiercellen te doen ga ik er vanuit dat dat dus ook ik hartcellen gebeurt.

De ablatie zorgde in mijn geval dat de Af structureel gestopt is (voorals nog). Ik hoop nu dat de L glutamine het hartspierweefsel sneller zal doen herstellen zodat recidiven en tweede ablatie niet nodig zal zijn.