Homepage Forums Boezemfibrilleren en behandelingen Medicatie Ervaringen en gebruik medicijnen Reageer op: Ervaringen en gebruik medicijnen

#14368
Jente Huisman
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste Bianca, lezer,
We zijn inmiddels zo’n 6 maanden verder nadat de diagnose hartfalen eind januari 2020 werd gesteld. Wat is de status nu?
Allereerst is het wellicht goed om te melden dat ik mijn voedingspatroon drastisch heb aangepast: vanaf medio december 2019 heb ik geen druppel alcohol gedronken, staan er veel (biologische) groenten en fruit op het menu, wordt er 1x per 2 weken vlees gegeten en dan alleen vlees direct afkomstig van de biologische boer (grasetende koeien met horens) of 1-2x per week vis bijv. wilde (sockey) zalm, veel noten en verder een eiwitshake per dag. Verder slik ik als voedingssupplementen krill olie en vitamine b12.
Naast mijn voedingspatroon ben ik ook steevast iedere dag gaan bewegen; minimaal 10.000 stappen iedere dag. Ook ben ik vanaf medio maart het hardlopen/joggen voorzichtig aan het opbouwen; inmiddels kan ik zo’n 45min.-1u achter elkaar doorlopen zonder enig probleem. Het hartritme schiet soms nog wel naar 160-180bpm maar het herstel is daarentegen ook heel snel (weet ook niet of de meting (garmin-vivosport) exact is). Probeer daarnaast iedere dag ook 2 meditatiemomenten te hebben.
Daarnaast heb ik vooral het ontstaan van en de omgang met stress aangepakt. Eén van de (moeilijke) besluiten was daarbij het stoppen met de huidige baan (algemeen directeur van een bedrijf dat zwaar is geraakt door de Corona crisis).
Wat heeft dit alles -naast de medicatie (zie boven)- opgeleverd?
Allereerst heb ik-gelukkig- geen last meer gehad van boezem- en/of atriumfibrilleren!
En, na de laatste echo eind mei in het UMC Amsterdam bleek dat de hartpompfunctie was hersteld naar 50%! Uiteindelijk bleek deze in januari 15% te zijn geweest(!) dus een aanzienlijk herstel waarbij de ondergrens van “normaal” is bereikt. Volgens prof. dr. J. de Groot was een verdere invasieve behandeling niet nodig. Het gebruik van Furosemide kon per direct worden gestopt. Ook kon de medicatie na controle verder worden afgebouwd. Inmiddels is na overleg met dr. Rene Peters (Tergooi) ook de spironolacton gestaakt. Kortom een hoopvolle ontwikkeling naar een medicatievrij beleid….
En wat nu?
Wel, medio september volgt een nieuwe echo en een cardio (fitness)test. Op basis van die resultaten wordt bepaald of de medicatie in zijn geheel kan stoppen.
Ergo conclusio: ik denk dat in mijn geval stress een zeer dominante factor heeft gespeeld bij het ontstaan van boezem/ atriumfibrilleren. Ook de eerste ingreep, te weten, een hartkatheterisatie is m.i. van invloed geweest op het ontstaan hiervan. De stress is m.i. vervolgens de trigger geweest. De combinatie van medicatie, voeding, beweging en leefpatroon in het algemeen zijn m.i. verantwoordelijk voor het herstel. Volgens mij kan voeding en beweging heel veel bijdragen aan het herstel en behoud van de pompfunctie. Ik hoop dat mijn verhaal ook andere patiënten kan inspireren en vooral steunen in het omgaan met maar vooral het herstellen van deze zeer ingrijpende ziekte. Oh ja, de vegetarische/veganistische voeding is trouwens een verrijking qua smaken en beleving!!
Ik wens een ieder heel veel sterkte en vooral beterschap!
Jente.