#14259
Heleen
Deelnemer
Up
0
Down
::

Beste @ellen,
Bij deze kom ik terug op jouw vraag over de sotalol. Ik ben 48 jaar en heb sinds enkele jaren AF, erfelijk belast, verder geen hoge bloeddruk, gewicht is prima, conditie ook. Ik heb sinds twee maanden een Reveal Linq, gekregen in het AMC. Nu slikte ik eerst sotalol sporadisch als ik last had van de AF aanvallen. Echter, ik werd er duizelig van (inderdaad ook al lage bloeddruk van mezelf). Ik had dagelijks veel episodes van AF, van enkele minuten tot enkele uren. Ik slikte liever geen betablockers. Maar die aanvallen kwamen te vaak en ik had er veel last van hoewel ze altijd weer vanzelf stopten. Daarom toch maar overgegaan op voorstel van de cardioloog op een vaste dosering dagelijks van sotalol 40 mg in de ochtend en 40 mg in de avond. De eerste weken voelde ik me vaak duizelig, moe, slap en kon ik met fietsen voor mijn gevoel amper vooruitkomen. Heb vaak gedacht: ik stop ermee. Toch doorgegaan want AF was zo goed als gestopt! Ik had in een maand tijd maar twee episodes. Ik ben doorgegaan met de sotalol, mijn lichaam moest er echt even aan wennen. Ik heb er nu amper nog last van, heb weinig AF (ongeveer 3x per week nog en dat is voor mij weinig). De duizelingen kan ik soms nog hebben maar zijn ook minder geworden dan in het begin. Ik blijf de sotalol nu tot september gebruiken op deze vaste dosering en dan gaan we opnieuw kijken wat de beste behandeling is. Volgens mijn cardioloog duurt het twee weken voor je lichaam gewend is en werkt het vaak goed om op vaste tijdstippen een dagelijks lage dosering te nemen.
Ik deel deze ervaring met je omdat ik ook het geworsteld met de vraag wel of geen medicatie. Ieder lichaam is natuurlijk anders, ik hoop dat je snel iets vindt dat voor je werkt. Maar misschien gaat het ook bij jou beter na een wenperiode van enkele weken. Ook bij mij is al gesproken over een ablatie maar dat ga ik pas na de zomer bekijken verder. Warme groet, Heleen